Voeding & Gezondheid in de zwangerschap

Zwangerschap is een periode van grote lichamelijke en emotionele veranderingen. Elke vrouw ervaart deze anders. Sommigen voelen zich negen maanden lang beter dan ooit. Anderen hebben klachten. De mogelijke zwangerschapsklachten verschillen bij iedere vrouw en bij elke zwangerschap. De ene vrouw kan haar werk voortzetten tot vier of zes weken voor de uitgerekende datum, de andere zal al eerder haar werkzaamheden moeten aanpassen in verband met klachten.

Bijna altijd geeft jouw lichaam de goede signalen af. Luister goed hiernaar. Soms dwingt jouw lichaam je al in jouw zwangerschap aan te passen van een hectisch leven naar een wat rustiger bestaan. Ook in emotioneel opzicht verandert er veel. Het is belangrijk, dat jij goed voor jezelf zorgt, naar jouw lichaam luistert en de onderstaande adviezen opvolgt.

Gezonde en gevarieerde voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en meer te drinken. Eten voor twee is niet nodig. Lijnen tijdens de zwangerschap of de borstvoeding is niet verstandig. Als jij meer wilt weten over voeding tijdens de zwangerschap, kijk dan op www.voedingscentrum.nl of www.gezondiza.nl.

Essentiële vetzuren

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat essentiële vetzuren een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van jouw kind. Geadviseerd wordt om een keer in de week vette vis te eten: makreel (geen koningsmakreel), zalm, haring, forel, tonijn (uit blik), steur, ansjovis en sardientjes. Visoliecapsules indien jij niet van vis houdt.

Foliumzuur( vitamine B11)

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat foliumzuur de kans op een kind met een neuraal buisdefect (NBD) (o.a. open ruggetje) kleiner maakt. Er zijn ook aanwijzingen, dat het slikken van foliumzuur een lager risico geeft op andere geboorteafwijkingen, zoals een hazenlip, open gehemelte en urineweg-, ledemaat- en hartafwijkingen.Gebruik deze vitamine tot het moment, dat jij 10 weken zwanger bent. Het kan geen kwaad om het een langere periode in te nemen, omdat er geen schadelijke bijwerkingen bekend zijn. De meest gebruikelijke dosering is 0,4-0,5 mg per dag. Voor vrouwen boven de 70 kg. wordt een hogere dosering aanbevolen. Voorkom infecties die schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van jouw kind.

Toxoplasmose

Dit is een parasiet, die voorkomt in half rauw vlees, ongewassen groenten en fruit en in ontlasting van jonge katten. Eet daarom geen rauw vlees, zoals rosbief, filet American en ossenworst en bak het vlees altijd goed door; groenten en fruit altijd goed wassen.
Verschoon bijvoorbeeld niet zelf de kattenbak en trek bij het werken in de tuin handschoenen aan om kans op besmetting te voorkomen.

Listeriose

Dit is een infectie ontstaan door de listeria bacterie, waar gezonde volwassenen zelden ziek van zijn, maar waar een ongeboren baby wel heel gevoelig voor is. De bacterie kan in rauwe melk of in producten gemaakt van rauwe melk voorkomen. Listeria kan ook in andere rauwe producten voorkomen zoals rauwe groenten, kip, vis en vlees, dat lang in de koelkast bewaard is.

Eet geen kazen (brie of camembert) gemaakt van rauwe melk (au lait cru). Kazen gemaakt van gepasteuriseerde melk mogen wel gegeten worden. Kook melk van de boer voor gebruik.

Maar eet ook geen rauwe vis of schaaldieren. (verse haring mag wel!) Eet gerookte zalm alleen als deze vers is. Bewaar voorverpakte groenten en salades niet te lang in de koelkast.

Vitamine A

Te veel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor je ongeboren kind. Vitamine A komt veel voor in leverproducten. Eet liever geen lever tijdens de zwangerschap en probeer niet meer dan éénmaal per dag een leverproduct (leverworst, leverpastei, hausmacher of berliner) te eten. Gebruik alleen een multivitamine speciaal voor zwangeren.